Συμμετοχή της επιστημονικής ομάδας του EnvHealth στο Διεθνές Συνέδριο Διά Βίου Μάθηση και Εκπαίδευση Ενηλίκων την Εποχή της Αβεβαιότητας.
Το διήμερο Διεθνές Συνέδριο διοργανώθηκε από το Ε.Κ.Π.Α. και πραγματοποιήθηκε στις 30-03 & 01-04-2023 στην Αθήνα.
Κλιματική αλλαγή – Δημόσια υγεία & Δημόσια ασφάλεια: επιτακτική η προσέγγιση μέσα από τη μετασχηματιστική μάθηση (transformative
learning) στην Δια Βίου Μάθηση
Climate change - Public Health & Public Security: An indispensable approach through transformative learning for lifelong learning
Εισηγητές: Πολυξένη Νικολοπούλου - Σταμάτη, Ιωσηφίνα Σαριδάκη, Αθανάσιος Παναγιωτόπουλος, Κωνσταντίνος Καλαχάνης, Εμμανουήλ Παλαιγεωργίου, Άγγελος Σωτηρόπουλος.
Σκοπός: Στην εκπαίδευση των γνωστικών αντικειμένων κλιματικής αλλαγής, δημόσιας υγείας και δημόσιας ασφάλειας στόχος είναι η διαμόρφωση μίας νέας αντίληψης και νοοτροπίας που να προτρέπει στην αλλαγή αντίληψης, νοοτροπίας και δράσης του κάθε εκπαιδευόμενου με ιδιαίτερη έμφαση στους εργαζόμενους, που το επάγγελμά τους σχετίζεται με τις περιβαλλοντικές δραστηριότητες, και καλούνται να εφαρμόσουν πολιτικές και εργαλεία για τη
διαχείριση της πρόβλεψης, της προσαρμογής και του μετριασμού αλλά και την αποκατάσταση των επιπτώσεων της στην Υγεία και στη Δημόσια Ασφάλεια. Eίναι επιτακτική ανάγκη, να υιοθετηθεί μία προσέγγιση στην διδασκαλία, στην έρευνα και την υλοποίηση περιβαλλοντικών γνωστικών αντικειμένων που θα βασίζεται στην σύνδεση μεταξύ των πληροφοριών που προέρχονται από τεκμηριωμένες πηγές επιστημονικών γνώσεων (που προϋποθέτει πολύπλευρη συλλογή πληροφορίας και ανάλυση) και οδηγεί:
α) στην πολύπλευρη ανάλυση του σύνθετου φαινομένου της κλιματικής αλλαγής,
β) στην διασταυρούμενη σύνδεση της κλιματικής αλλαγής με τη δημόσια υγεία και τη δημόσια ασφάλεια εν γένει,
γ) την δημιουργία ενός νέου πρότυπου πλανητικού πολίτη που θα λειτουργεί με πυξίδα τη βιωσιμότητα
Μέθοδος: εμπεριέχει τη δημιουργία αποδοχής, τον αναστοχασμό, μέσα από την σύνδεση γνώσης διαφορετικών πεδίων περιλαμβανομένης εδώ και της αβεβαιότητας που οδηγούν στη δράση και στη δημιουργία μίας νέα συνείδησης. Η πληροφορία από ποικίλες πηγές οδηγεί στη σύνδεση των ατόμων με το περιβάλλον και στην αποδοχή της αδιαιρετότητας της διαβίωσης σε όλο το πλανήτη και σε όλο το φάσμα και τις εκφάνσεις της ζωής του ανθρώπου. Υπό την έννοια αυτή, η αποδοχή αυτής της κατάστασης υπερκαλύπτει την άρνηση (denial) που είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της προσέγγισης της κλιματικής αλλαγής και της σχέσης της με τον μέσο άνθρωπο.
Συμπεράσματα: Οι Δεξιότητες που αναπτύσσει αυτή η εκπαιδευτική προσέγγιση δίνει την δυνατότητα ώστε ο εκπαιδευμένος να μπορεί να:
- Αναλύει και συνθέτει δεδομένα για να οδηγηθεί σε ορθή γνώση, προσέγγιση και ανάλυση όλων των παραγόντων που επηρεάζονται από την κλιματική αλλαγή και των επιπτώσεων που φέρει αυτή στη δημόσια υγεία και κατ’ επέκταση στη δημόσια ασφάλεια
- Επιλέγει τα κατάλληλα εργαλεία λήψης αποφάσεων σε ζητήματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή ώστε να ελαχιστοποιούνται οι επιπτώσεις της στην Υγεία.
- Περιγράφει και σχεδιάζει δράσεις αντιμετώπισης ακραίων καιρικών φαινομένων, εξειδικεύοντας ανά κατηγορία
ομάδων πληθυσμού ιδιαίτερα ια ευπαθείς ομάδες παιδιών και υπερηλίκων
- Επιλύει συγκρούσεις και κοινωνικά προβλήματα ανισότητας που προκύπτουν ως απόρροια της κλιματικής μετανάστευσης
- Οικοδομεί δράσεις εντασσόμενες στην Ατζέντα UN2030 που συνδέονται με την προστασία της Βιοποικιλότητας και της Οικολογικής Ηθικής
#ΚλιματικήΑλλαγή #Βιωσιμότητα #ΔημόσιαΥγεία #ΔημόσιαΑσφάλεια #ΔιαΒίουΜάθηση #ΜετασχηματιστικήΜέθοδος